درباره شرکت


شرکت زولتريکس کيش را مي توان پدر اتصال به دنياي نوين اینترنت در ايران دانست . اين شرکت که در سال 1376 با هدف توزيع تجهيزات کامپيوتري (مودم) در ايران تاسيس شد اکنون پس از سالها به فعاليت خود در زمينه مودم ها ادامه مي دهد . زولتريکس کيش سالهاي دشواري را در ايران پشت سر گذاشته که در آن ، ناآگاهي کاربران نسبت به تجهيزات کامپيوتري از يکسو و حاشيه هاي ناپيداي بازار سخت افزار و اقدامات تخريبي اين افراد از سوي ديگر موانع زيادي را پيش روي اين شرکت قرارداد . با اين وجود شرکت زولتريکس کيش در اين بازار نوپا در زمینه مودم باقي ماند و اکنون پس از گذشت سال ها فعاليت مستمر، سعي در ارتقاي کيفيت ارتباط (اینترنت)کاربران ايراني به شبکه جهاني دارد .

آغاز فعاليت زولتريکس کيش به سالها قبل باز مي گردد زمانيکه اينترنت تنها در پايتخت و به طور محدود در دسترس بود. در آن زمان که سکوي پرتاب بسياري از غولهاي آي تي ايران در آن دوره پي ريزي شد ، اين شرکت با انتخاب مودم در ميان ساير کامپوننت ها سعي در حرکتي منسجم و مؤثر در بازار اين قطعه (مودم) داشت .

در ابتداي حرکت ، زولتريکس کيش تحت عنوان کامپيوتر جزيره مطرح بود و اين شرکت بزرگ با نام تجاري کامپيوتر جزيره نام مي بردند . در آن دوره فکس مودمهاي Rockwell با کمک فعاليت منسجم و ارتباط گسترده اين شرکت توانستند نامي جاودان در بازار ايران پيدا کنند . همچنين معرفي کارت صداي آيزا و همين طور برخي ازحافظه ها به بازارسخت افزار ايران ، از ديگر اقدامات انجام شده توسط اين شرکت در سالهاي شروع فعاليت است .

مديران شرکت زولتريکس کيش تنها در زمينه فروش قطعات (مودم) فعال نبودند و مهم ترين تاثيري که بر بازار سخت افزار (تجهیزات اینترنت) گذاشتند ايجاد فرهنگ هاي نوين فروش و خدمات است که در سالهاي بعد ، ساير شرکت ها توانستند با بهره برداري از آن تبديل به غول هاي امروزي اين بخش از بدنه آی تی شوند . با اين وجود هزينه اي که اين شرکت براي شکل گيري ساختارهاي جديد فناوري اطلاعات پرداخت کرد بسيار فراتر از سود اندکي بود که ازبازار به دست آورد .

مديران شرکت زولتريکس کيش مي گويند: در آن زمان موضوعي به نام گارانتي مطرح نبود و تنها براي خريداران کالا 24 ساعت به عنوان مهلت تست در نظر گرفته مي شد! ولي ما مي توانستيم گارانتي را در ايران مطرح کنيم و به آن وفادار بمانيم . اين در حالي بود که قطعات تحت شرايط پرخطري حمل و توزيع مي شدند و علاوه بر احتمال بروز خطا حين ساخت ، امکان آسيب ديدن قطعات در اين فرآيند بسيار بالا بود .

ايرانيان مردم بزرگ و متمدني هستند و اين حق آنها است که ازمودم های باکيفيت و خدمات گارانتی بهره مند شوند . شايد رعايت چنين اصولي براي ما هزينه هاي زيادي داشت ولي بدون شک اگر ما اين شرايط را ايجاد نمي کرديم کاربران بسيار بيشتر ضرر مي کردند و شرايط فعلي بازار سخت افزار نيز به بلوغ نمي رسيد . از ديگر مواردي که شرکت زولتريکس کيش را در ميان شرکت هاي سخت افزاري (تجهیزات شبکه)  مطرح کرد بحث ثبت مالکيت صنعتی است .

اين حرکت مديران شرکت زولتريکس کيش در دوره اي که بازار قلمرو مودم های تقلبي و ريمارک بود ، بسياري از فعالان بازار را از خطر حذف و ورشکستگي نجات داد و با کمک آن توانستند حقوق خود را احيا کنند . مدير عامل شرکت زولتريکس کيش که خود دانشجوي دوره دکتراي رشته مديريت صنعتي است با اشاره به کارايي قوانين درصورت وجود ضمانت اجرايي لازم براي پيگيري اجناس نامتعارف در بازار مي گويد: در گذشته کيفيت کالا را به نام شخص با شرکت پشتيباني آن مي شناختند و برندها مانند امروز مطرح نبودند .

در اين شرايط درصورت تقلب از سوي برخي افراد ، پيگيري اين وضعيت آسان نبود . کساني بودند که به علت ناآگاهي از قوانين ثبت علايم(نام تجاري) و مالکيت صنعتي ضررهاي زيادي را متحمل شدند ومتاسفانه هنوزهم برخي افراد از اين روش آگاهي ندارند .

برند مانند يک گياه است که بايد چندين سال براي آن زحمت کشيد و اگر کسي ظرفيت آن را نداشته باشد ، باعث از بين رفتن آن مي شود و اين در حالي است که پس از اين دوران نيز خطرات زيادي آن را تهديد مي کند . زولتريکس کيش در شناسايي حقوق مصرف کنندگان نقش غيرقابل انکاري دارد . رشد مودم در ايران باعث شد با شکل گيري شرکت هاي بزرگي مانند زولتريکس و فعاليت هاي بسيار گسترده و قدرتمند اين شرکت ، برخي از فعالان بازار در حاشيه قرار گرفته و با توسل به روش هاي نامتعارف ، از فضاي ايجاد شده توسط زولتريکس کيش بهره برداري کنند که اين اقدامات زيان هاي زيادي را براي مصرف کنندگان آن مودم ها به همراه داشت .

با اين وجــــود مديران شــــــرکت زولتريکس کيش از تلاش هاي بدون وقفه اين شـــــرکت و ارائه روش هاي جديد خبـــــر مي دهند و مي گويند : علاوه بر اسم شرکت ، کارت گارانتي و هولوگرام ما را جعل مي کردند و توسط آن اجناس تقلبي را به نام زولتريکس کيش عرضه مي کردند که ما نيز گاهي اوقات مجبور به جمع آوري اين اجناس از بازار مي شديم و حتي براي حفظ برند خود مجبور بوديم به مصرف کنندگان این مودم ها خدمات بدهيم . آنها در ادامه با اشاره به انجام روشهاي جديد در فروش و خدمات مي گويند : بسته بندي را تغيير داديم و در طرح های جديد محصولات امکان جعل را برای متقلبین سخت کرده ایم . ما به اين برند (زولتریکس کیش) و کيفيت مودم های آن اعتقاد داريم و سعی می کنیم این کیفیت را حفظ کنیم.

مديرعامل زولتريکس کيش معتقد است بازار اکنون آگاهي بيشتري نسبت به محصولات اصلي و تقلبي دارد و اين مسئله رشد مودم های غيراصل را محدود مي کند .

زولتريکس کيش به زودي سبد کالاي جديدي (مودم های ADSL) را معرفي خواهد کرد که در آن علاوه بر حضور انواع مودم ها با قيمت هاي مختلف ، محصولات متنوع در زمینه های مختلف نيز ديده مي شود .

مديرعامل شرکت زولتريکس کيش در پايان صحبت هاي خود در بهبود شرايط فعلي معتقد است : دولت بايد حمايت بيشتري از فعالان بازار داخلی داشته باشد تا اين عده بتوانند با محصولات تقلبي و شرايط دشوار بازار مقابله کنند ، زيرا منابع شرکت ها محدود است و درصورت بروز مشکل در چارچوب هاي صحيح بازار ، اين روند مي تواند به يک بحران تبديل شده و شرکت ها را با خطرات جدي مواجه کند .


'مديرعامل شرکت زولتريکس کيش در اين رابطه مي گويد : سعي مي کنيم هميشه در اوج باشيم و براي رسيدن به اين هدف قبل از عرضه کالا اين محصولات مورد آزمايش قرار گرفته و پس از اطمينان به بازار ارائه مي شوند . اگر محصول فاقد کيفيت باشد اعتماد مردم سلب خواهد شد .'